Sunday, October 24, 2010

ya Allah...banyakny DOSA teman...

bismillahirrohmanirrohim..

alhamdulillahi robbil 'alamin..

wabihinnasta'in..wa 'ala 'umuriddunya waddin..

wanusolli 'ala rosulihil karim..wa 'ala alihi wa ashabil ajma'in..

subhanaka la 'ilmalana illa ma 'allamtana..innaka antal 'alimul hakim..

qola robbish rohli sodri wa yassirli amri..wahlul 'ukdatammillisani..yafqauhul qauli..

'amma ba'ad..aih...CIKGU RAMLI ni nk berkhotbah ke..??eh,idok le...

(tringt cikgu ramli husin,cikgu math skola aku dlu..kt atas ni ialah ayt yg slalu beliau lafazkn semasa ibda'ul dirosiyyah..atau name familiarnye..permulaan kelas...hehe)

assalamualaikum dan salam marhaban le org kabo..hehehe..

kali ni..teman rse..maleh le nk ckp slang peghok..pasalnye..ade yg x phm..

ape mike ckp td..??biyokan aje..??haish!ate mane maunye ghope tu..kalo deme tu xphm..baek teman xyah nulih ghope ni..

hehe..

(jgn tpengaruh ye..sesungguhnye yg bg fhm ialah...ALLAH!!)

td aku ade la tgk2 nota kwn2 fb aku..ade le tjumpe 1 nota ni..bru letak kot..

hmm..korang nk aku letak kt sini ke..??hehe..insyaAllah..boleh aje..

aku mintak share dh..hehe..sharing is caring bak kate omputih..woha!
eh..ni cm tgline abg hamka kereta mayat je..kne tukar ni..hehe..
WOHO!

nota tu..crite pasal..DOSA..masya Allah tuan2..kita ni..umat nabi Muhammad,umat akhir zaman..byk bnde salah yg kita dh buat..

name pon manusia..insan..yg mmbawe mksud..lupe..

(kate dasar dia aku xingt la..rujuk ostat ye..aku ni bkn ostat..)

dan bile dah lupe..jgn le kita terus lupe...usahalah kita utk sedar kmbali kesalahan kita yg lepas2..

aku ni pon..byk dosanye..ya Allah..ampunkn aku..

so..ape yg aku bce kt nota tu..??

aku telah sedar bhawa..dosa tu..ade 4 peringkat..ye,ade 4 peringkat dosa yg mane..kita boleh ambik iktibar insya Allah..

Dosa Peringkat Pertama

Seseorang yang telah melakukan dosa serta lambat menyesali perbuatannya atau pun lambat bertaubat atas dosanya. Ini adalah peringkat awal bagi orang yang telah melakukan dosa. Jika seseorang itu berterusan melakukan dosa pada peringkat pertama ini, maka ia akan secara automatik akan naik ke dosa peringkat kedua pula.

Dosa Peringkat Kedua

Seseorang itu akan membuat dosa dan tidak merasai apa-apa penyesalan diatas perbuatannya itu. Peringkat ini amat bahaya kerana ianya adalah bibit-bibit permulaan yang boleh menggugurkan iman seseorang.

Dosa Peringkat Ketiga

Seseorang itu membuat dosa dan merasa bangga dengan perbuatan dosanya. Peringkat ini akan sampai kepada suatu situasi di mana orang yang membuat dosa mula merasa sombong, bongkak dan riak. Ucapannya juga akan membawa kepada unsur murtad. Contohnya ucapan, “Aku minum arak ni biasa aje..setakat sebotol tak mabuk lagi” Selepas peringkat ini seseorang itu akan sampai ke peringkat keempat.

Dosa Peringkat Keempat

Seseorang itu akan membuat dosa, bangga dengan perbuatannya dan mula memandang hina atas kebaikan atau kebajikan. Pada peringkat ini orang tersebut mula mencabar Al-Quran, Hadis & Sunnah kerana sifat sombong, bongkak dan riak sudah sepenuhnya menguasai diri mereka.

Seseorang sahabat pernah bertanya kepada Rasullullah,

“Wahai Rasulullah akan adakah orang yang menyeru kearah kejahatan dan dosa setelah datangnya islam yang lengkap ini.”

Rasullullah menjawab,” Ia, memang akan ada pendakwah neraka di akhir zaman setelah datang islam yang lengkap.”

Sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah apa yang perlu aku lakukan sekiranya aku bertemu zaman itu dan pendakwah neraka tersebut.”

Rasulullah menjawab, “Hendaklah kamu cari ulama-ulama benar (ulama pewaris nabi) dan berpeganglah kamu kepadanya dan jangan sekali kali kamu lepas darinya.”

hrp2 aku dan korang semua..(kita la tu..huhu)..dapat ambik iktibar..amal dan sampaikan..insyaAllah..

wassalam...

No comments:

Post a Comment